Ważne informacje dla kierowców zawodowych


PRAWO JAZDY

Samochód ciężarowy może prowadzić osoba posiadająca prawo jazdy kategorii:

C1 ► samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony

C  samochody ciężarowe powyżej 7,5 tony

C + E zespół pojazdów - samochód ciężarowy wraz zprzyczepą lub naczepą

C1 + E zespół pojazdów o masie całkowitej nie przekraczającej 12 t (pojazd ciągnący kat. C1 + przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego).

Wymagany wiek dla kat. C, C + E, C1, C1 + E to 18 lat.

Prawo jazdy uprawnia do kierowania określonym w nim pojazdem w ruchu międzynarodowym, chyba, że władze danego państwa wymagają, aby kierowca posiadał międzynarodowe prawo jazdy. Na terytorim RP odpowiednim pojazdem może kierować osoba posiadająca ważne prawo jazdy wydane przez:

państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo członkowskie EFTA (Europejskie Porozumienia o Wolnym Handlu - stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym)

a) państwo będące stroną Konwencji o ruchu drogowym (Wiedeń, 8 listopad 1968)

b) państwo nie wymienione w pkt 1 - którego wzór prawa jazdy jest zgodny ze wzorem określonym w Konwencji (a)) - okresie 6 miesięcy od daty rozpoczęcia stałego lub czasowego pobytu, nie dłużej jednak niż przez okres ważności prawa jazdy.

Wpis do prawa jazdy dokonywany jest przez ustawowo uprawniony organ, na pisemny wniosek kierowcy - na podstawie przedłożonej kopii:

► świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej albo świadectwa kwalifikacji zawodowej potwierdzającego ukończenie szkolenia okresowego

► orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przesiwwskazań lekarskich do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy

► orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy

Wpis dokonywany jest w formie wymiany prawa jazdy. Prawo jazdy w zakresie kategorii, której dotyczy wpis, wydaje się na okres 5 lat, liczony od daty wydania świadectwa kwalifikacji zawodowej, o którym mowa w ustawie z dn. 6 września 2001r. o transporcie drogowym, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż okres ważności orzeczenia, o którym mowa w art. 39 j ust.4 lub art. 39 k ust. 3 tej ustawy. 

 

KARTA KIEROWCY

Karta kierowcy wydawana jest uprawnionym kierowcom przez podmiot wydajacy karty, którym w Polsce jest PWPW S.A. (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych). Karta ta umożliwia identyfikację kierowcy i przypisanie do odpowiedniej osoby danych dotyczących przejazdów rejestrowanych przez moduł tachografu. Karta kierowcy wydawana jest na okres 5 lat, ale nie dłuzej niż okres ważności prawa jazdy posiadanego przez kierowcę.

Wniosek o wydanie karty,instrukcja do wniosku a także inne szczegółowe informacje, dostepny jest na stronie www.tachograf.pwpw.pl. Do wniosku dołącza się:

► kopię prawa jazdy 2:1

► fotografię kierowcy (rozmiar 3,5x4,5; tło białe; bez nakrycia głowy; bez ciemnych okularów; lewy półprofil lub na wprost; podpisaną na odwrocie imieniem i nazwiskiem)

► dowód wniesienia opłat za kartę (kopia lub oryginał)

W przypadku kart kierowcy jedynym uprawnionym do złożenia wniosku oraz wniesienia opłaty za wydane wznowienie lub wymianę karty kierowcy, jest kierowca, a nie np. jego pracodawca. Dopiero po jej uiszczeniu kierowca może otrzymać refundację tego wydatku od swego pracodawcy na podstawie imiennego dowodu uiszczenia tej opłaty (art. 20 ust. 7 ustawy z 29.07.2005 r o systemie tachografów cyfrowych - Dz. u. nr 180, poz. 1494).

 

ŚWIDECTWO KWALIFIKACJI ZAWODOWEJ

Kierowca obowiązany jest uzyskać kwalifikację wstępną, odpowiednio do pojazdu, którym zamierza wykonywac przewóz drogowy, w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy:

C1, C1+E, C i C+E

D1, D1+E, D i D+E

I.

Kwalifikacja wstępna obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz testy kwalifikacyjne, przeprowadzanych w formie:

A. zajęć szkolnych dla uczniów - w szkole, jeżeli w programie nauczania jest przewidziane uzyskanie kwalifikacji kierowcy wykonującego przewóz drogowy, albo

B. kursu kwalifikacyjnego - w ośrodku szkolenia

II.

Kierowca obowiązany jest co 5 lat - począwszy od dnia uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej (poświadczającego uzyskanie kwalifikacji wstepnej), ukończyć szkolenie okresowe odpowiednio do pojazdu, którym wykonuje przewóz drogowy. Szkolenie może odbywać się w jednej z form:

A. kursu okresowego

B. cyklu zajęć rozłozonych w okresie 5 lat, obejmującego program kursu okresowego.

Wpis do prawa jazdy potwierdzający uzyskanie świadectwa kwalilifikacji zawodowej wymaga również przedłożenia:

1. orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań lekarskich do wykonywania pracy na sttanowisku kierowcy

2. orzeczenia psychologicznego stwierdzającego brak przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

 

ADR - zaświadczenie z przeszkolenia kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne.

Uprawnienie ADR uzyskuje się po ukończeniu 3 - dniowego kursu zakończonego egzaminem

szkolenie podstawowe (3dni)

szkolenie dodatkowe - cysterny

szkolenie dodatkowe - przewóz materiałów wybuchowych

szkolenie dodatkowe - przewóz materiałów promieniotwórczych

 

CMR - dokument, na podstawie którego odbywa się przewóz ładunków

Dokument CMR jest wystawiany w trzech egzemplarzach; każdy z nich ma taką samą moc prawną. Spedytor nie podpisuje listu, gdyż zadanie to należy do nadawcy, on tez otrzymuje pierwszy egzemplarz, drugi wysyłany jest z przesyłką, natomiast trzeci zatrzymuje przewoźnik. Podstawowe informacje znajdujące się w liście CMR dotyczą:

• nadawcy • przewoźnika • odbiorcy • towaru • terminu i miejsca nadania • przewidzianego miejsca dostawy • kosztów związanych z przewozem • instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych • wykaz dokumentów wręczonych kierowcy

Wszystkie strony mają możliwość wnoszenia zmian w liście przewozowym, natomiast za szkody i koszty wynikające z podania złych lub niejasnych danych odpowiada nadawca.

 

Karnet TIR

Przewóz towarów z zastosowaniem karnetu TIR odbywa się na podstawie - Konwencja TIR, Genewa 14 listopad 1975 r., oraz na podstawie modyfikacji wprowadzonych po przystapieniu Polski do Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 91 WKC przewóz towarów może odbywać się z zastosowaniem karnetu TIR (tranzyt zewnętrzny), pod warunkiem, że:

► przewóz ten rozpoczął się lub ma zakończyć poza Wspólnotą, lub

► dotyczy przesyłek towarów, które mają być rozładowane na obszarze celnym Wspólnoty i są przewożone razem z towarami przeznaczonymi do rozładunku w krajach trzecich (tzw. częściowy rozładunek), lub

► dotyczy przewozu realizowanego z jednego do drugiego miejsca znajdującego się we Wspólnocie przez terytorium kraju trzeciego.

Ponadto (zgodnie z art.163 WKC, przy uwzględnieniu zasad określonych w art. 319 RWKC), karnet TIR może również być wykorzystany w ramach procedury tranzytu wewnętrznego, który pozwala na przemieszczanie z jednego do drugiego miejsca znajdującego się na obszarze celnym Wspólnoty, przez terytorium państwa trzeciego, towarów wspólnotowych bez zmiany ich statusu celnego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami karnet TIR nie może zostać wykorzystany do przewozu towarów jedynie w ramach Unii Europejskiej uwazanej za jeden obszar celny. Z przepisów konwencji TIR jednoznacznie wynika, iż karnet ten stosuje się do przewozu towarów z urzędu wyjścia do docelowego urzędu z przekroczeniem jednej lub kilku granic. Nie będzie zatem możliwy przewóz za karnetem towarów niewspólnotowych np. z Gdyni do Berlina czy Hamburga do Warszawy.